تراموا در ایران موفق نبود؛ تهران مدل چرخدار را آزمایش میکند

شهردار اصفهان گفت: مطالعات ترافیک نشان داد تراموا در شهرهای ایران از جمله اصفهان جواب نمیدهد، حتی در سایر شهرها از اجرا آن اجتناب شده است، اما مدل جدید آن را تهران تجربه میکند که تراموای چرخدار است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه سیام مهر_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» اظهار کرد: در ادامه مجموعه برنامههای به احترام مردم که در آن خدمات جدید شهرداری اصفهان بهصورت رسمی رونمایی میشود، امروز شاهد رونمایی از چندین خدمت نرمافزاری مهم در حوزه برنامهریزی شهری بودیم و پیش از این مراسم، در کتابخانه مرکزی اصفهان حضور داشتم و از نزدیک در جریان افتتاح بخشی از سامانهها و نرمافزارهای جدید شهرداری قرار گرفتم که هر یک نقش مهمی در ارتقای کارایی مدیریت شهری و افزایش بهرهوری تصمیمگیریها خواهند داشت.
وی با بیان اینکه نگاه عمومی مردم به شهرداری هنوز محدود به امور خدماتی روزمره است، ادامه داد: گاهی مردم شهرداری را صرفاً نهادی میدانند که وظیفهاش ایجاد معبر، جمعآوری زباله یا خدمات عمرانی است؛ در حالی که واقعیت این است که بخش بزرگی از وظایف امروز شهرداریها در جهان بر پایه دادهها، تحلیلها و تصمیمسازی علمی استوار است. اگر اقدامات ما در هر حوزهای از عمران تا خدمات شهری و فرهنگی بر مبنای اطلاعات صحیح، آمار درست و دادههای دقیق نباشد، نه تنها به هدف نمیرسیم بلکه گاه زیان ناشی از تصمیم نادرست، از منافع مورد انتظار نیز بیشتر میشود.
شهردار اصفهان افزود: یکی از مهمترین بخشهای این مراسم، رونمایی از آمارنامه سال ۱۴۰۳ کلانشهر اصفهان بود؛ مجموعهای دقیق و جامع که حاصل تلاش همکاران ما در حوزه برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی است و مبنای تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای شهری قرار میگیرد و این آمارنامه، نه فقط یک گزارش آماری بلکه نقشهای تحلیلی از وضعیت جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی شهر است که به مدیران کمک میکند تا تصمیمات خود را بر پایه واقعیتهای میدانی اتخاذ کنند.
وی ادامه داد: تدوین آمارنامه شهری، اقدامی استراتژیک برای شفافسازی، پاسخگویی و ارتقای کیفیت مدیریت شهری است و هر شهر پیشرفتهای که امروز در دنیا از آن بهعنوان شهر هوشمند یاد میشود، مسیر خود را با ساماندهی و تحلیل دادهها آغاز کرده است که اصفهان نیز با تکیه بر این رویکرد، در حال حرکت به سمت حکمرانی دادهمحور است.
قاسمزاده با اشاره به دیگر دستاوردهای فرهنگی شهرداری گفت: در کنار سامانههای اطلاعاتی، از کتابی با عنوان تجربه شهر نیز رونمایی شد که حاصل گفتوگو با شهرداران ادوار مختلف اصفهان، از دوران پیش از انقلاب تا امروز است و این کتاب عصارهای از تجارب گرانسنگ مدیرانی است که در مقاطع مختلف بر صندلی مدیریت شهری تکیه زدهاند و اکنون تجربیات آنان در قالب یک اثر مکتوب گردآوری شده است که در این مجموعه، دیدگاهها و اقدامات آخرین شهردار پیش از انقلاب و نیز تمام شهرداران پس از انقلاب اسلامی ثبت شده و میتواند منبع ارزشمندی برای تصمیمگیران و پژوهشگران حوزه مدیریت شهری باشد.
وی افزود: ثبت تجربههای مدیریتی در قالب کتاب، اقدامی است که به تداوم دانش سازمانی کمک میکند و مانع از تکرار خطاها یا از دست رفتن دستاوردهای ارزشمند گذشته میشود و شهرداری اصفهان در این زمینه گامی علمی، فرهنگی و ماندگار برداشته است.
شهردار اصفهان با اشاره به ابعاد فناورانه این رویداد گفت: در این مراسم از سامانههای متعددی رونمایی شد که هدف آنها تسهیل دسترسی مدیران شهری به دادهها، تحلیلهای آماری و ابزارهای تصمیمسازی هوشمند است و این سامانهها با حضور رئیس مرکز آمار ایران معرفی شدند و به نظر من یکی از نقاط عطف در مسیر حرکت شهرداری اصفهان بهسوی مدیریت علمی و دادهمحور محسوب میشود.
قاسمزاده تأکید کرد: این زیرساختهای اطلاعاتی به مدیران امکان میدهد تا با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری تصمیم بگیرند و در جهان امروز، شهرهایی موفقاند که بتوانند دادهها را به دانایی و دانایی را به تصمیم مؤثر تبدیل کنند و ما در اصفهان دقیقاً در همین مسیر گام برداشتهایم.
شهردار اصفهان با اشاره به جایگاه ممتاز این شهر در عرصه برنامهریزی شهری گفت: با شناختی که از نشستهای کلانشهرها دارم و جلساتی که بهصورت مستمر در سطح ملی برگزار میشود، با اطمینان میگویم که اصفهان در حوزه برنامهریزی شهری، یکی از شهرهای پیشتاز در میان کلانشهرهای ایران است و این جایگاه، حاصل تلاش تیمهای کارشناسی، استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی، اتکا به دادههای دقیق و توجه به نیازهای واقعی مردم است.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
کاهش ۱۰ درصدی ترافیک مسیر زیرِ پل امام خمینی (ره) با اجرای خط بیآرتی
شهروند: از کسبه خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل اولین پل هوایی تا رهنان هستم؛ با توجه به تجمیع برخی دوایر دولتی از جمله شورای حل اختلاف، بیمه تأمین اجتماعی و کلینیک حضرت ابالفضل (ع) در این محل، نیاز به پارکینگ به شدت احساس میشود که درخواست رسیدگی دارم.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: طرحهای ترافیکی مهمی که برای این محور داریم و بعد از اینکه خیابان دو طبقه ایجاد شد، تصور این بود که مشکلات ترافیکی خیابان امام خمینی (ره) رفع خواهد شد، اما این مشکل رفع نشد، بهطوری که در حال حاضر در ساعات اوج ترافیک شاهد ترافیک سنیگن و کندی تردد خودروها هستیم.
طرحهای توسعه شهرداری در این نقطه از شهر شامل تعریض کندروهای خیابان امام خمینی (ره) است که بهتدریج در حال اجراست. همچنین امتداد خط یک متروی اصفهان از شهرک قدس تا میدان استقلال طرح مصوب دارد و در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است.
خیابان کمکی امام خمینی (ره) از طرحهای مصوب قدیمی است و روی میز کار شهرداری قرار دارد که آیا با وجود طرح تعریض کندروها و ادامه خط یک متروی اصفهان باز هم نیاز به اجرای این خیابان وجود دارد یا خیر؟ که تکلیف آن تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد.
محیط زیرین پل دو طبقه امام خمینی (ره) به عنوان پارکینگ در نظر گرفته نشده بوده است و تنها برای تردد اتوبوسها در نظر گرفته شده بود.
در این نقطه از شهر مسیر تراموا در نظر گرفته شده بود که مطالعات ترافیک نشان داد تراموا در شهرهای ایران از جمله اصفهان جواب نمیدهد، حتی در سایر شهرها از اجرا آن اجتناب شده است، اما مدل جدید آن را تهران تجربه میکند که تراموای چرخدار است.
پس از اجرای خط بیآرتی زیر پل امام خمینی (ره) حدود ۱۰ درصد کاهش ترافیک را شاهد بودهایم.
حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: در خیابان امام خمینی به عنوان مهمترین خیابان کریدور شمالی اصفهان حدفاصل میدان استقلال تا میدان جمهوری به طول نزدیک به ۱۱ کیلومتر، از زمانهای قبل پل دو طبقه شکل گرفت.
در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان اتفاقات خوبی که باید برای زیبایی روان بخشی ترافیکی و عمرانی انجام شد که مهمترین آن استفاده از فضای زیرین پل دو طبقه امام خمینی (ره) بود که آسفالت و بهعنوان مسیر امن اتوبوسهای بیآرتی مورد استفاده قرار گرفت.
این مسیر همچنین برای تردد خودروهای امدادرسان از جمله اورژانس یا آتشنشانی نیز قابل استفاده است.
پیش از این اقدام شاهد اتفاقات ناخوشایندی در مسیر زیرین پل دو طبقه خیابان امام خمینی (ره) از جمله تصادفات متعدد خودروهایی بودیم که برای مدتی پارک کرده بودند و میخواستند برای تردد وارد خیابان شوند.
در حال حاضر شرایط این مسیر استاندارد شده است، همچنین رمپ شمالی جنوبی خیابان امام خمینی (ره) در این دوره به بهرهبرداری رسید.
علت ترافیک این نقطه از شهر تنها به دلیل نبود پارکینگ نیست، بلکه مشاغل مزاحم از جمله نمایشگاههای فروش خودرو و تعمیر خودروها عامل مهمی در ایجاد ترافیک هستند که در صدد ساماندهی این مشاغل هستیم.
به تازگی تعریض خیابان شهیدان کاظمی و امام خمینی (ره) جنب خیریه حضرت ابالفضل را انجام دادیم که با همکاری مالکان ۴۰۰۰ متر زمین در حال آمادهسازی برای ایجاد پارکینگ هستیم و امیدواریم تا یک ماه آینده به مرحله بهرهبرداری برسد.
نورپردازی طبقه زیرین پل امام خمینی (ره) به عنوان یک پروژه شاخص اجرا شد.
شهرداری تعهد داده بود که ۵۵۰ متر زمین حمام که سالها مخروبه شده بود را بازسازی کند
شهروند: در خیابان مسجد سید حمام حاج کاظم حدود ۱۱ سال پیش توسط شهرداری تخریب شد و نتیجه آن تلی از خاک و زبالهدانی برای شهروندان ساکن در این محدوده بوده است و پس از تخریب این حمام، میراث نسبت به این اقدام معترض و با شهرداری دچار اختلافاتی شده است که درخواست میکنیم شهرداری به وضعیت این محل رسیدگی کند.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: تخریب این حمام مربوط به ۱۱ سال پیش بوده است و بررسیها نشان از اختلافاتی بین شهرداری و اوقاف بوده است که در این راستا جلساتی برگزار کردیم.
مشکل تا حد زیادی برطرف شده و با هماهنگی صورت گرفته بین میراث، اوقاف و شهرداری نسبت به بازسازی حمام اقدام میشود تا بهعنوان نقطه تاریخی محفوظ بماند.
در حال حاضر سرمایهگذار نیز برای اجرای طرح بازسازی حمام اعلام آمادگی کرده است.
علی رضیزاده، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان: شهرداری تعهد داده بود که ۵۵۰ متر زمین حمام که سالها مخروبه شده بود را بازسازی کند که در حال حاضر نقشههای مورد تأیید میراث آماده شده است و آماده اجرای عملیات بازسازی هستیم.
مشارکت کننده نیز برای آغاز بازسازی اعلام آمادگی کرده است نکته مهم این است که زمینی نزدیک به ۱۲۰۰ متر مربع در مجاورت زمین حمام تخریبشده، وجود دارد که سالها به صورت مخروبه باقی مانده است، در این راستا با هماهنگی اوقاف مذاکراتی انجام شده و زمین در مرحله ارزیابی است تا طرح مناسبی برای آن اجرا شود که امیدواریم طی هفتههای آینده توافقها به نتیجه برسد.
اگر دو طرح با هم انجام شود برکات زیادی برای شهر و شهروندان به همراه خواهد داشت تشریفات قانونی زمین مجاور حمام طول میکشد که امیدواریم تا پایان سال جاری حرکت اجرایی روی این محدوده داشته باشیم.
در حال حاضر پاکسازی محل با هماهنگی میراث انجام و زمین مسطح شده است، اما آغاز عملیات اجرایی نیاز به هماهنگیهای نهایی دارد.
محله عاشقآباد مشمول پروژههای محلهمحور شده است
شهروند: از کسبه محله عاشق آباد هستم؛ سه سال پیش درخواست پیدهروسازی معابر این محله را مطرح کردم و پیگیریهای زیادی در این راستا انجام دادم اما تاکنون رسیدگی نشده است و فضای سبز این محله نیز خشک شده است و نیاز به رسیدگی جدی دارد.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: بهتازگی بازدیدی از محله عاشق آباد انجام دادیم و قرار شد منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان بسته مداخله در این محله داشته باشد.
عباسعلی علیخاصی، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان: محله عاشقآباد از محلات قدیمی و با اصالت منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان بهشمار میرود که تاکنون اقدامات خوبی در آن اجرا شده و مشمول پروژههای محلهمحور نیز شده است، اما چند گره در این محل وجود داشته که طبق اولویتبندی در حال باز کردن این گرهها هستیم.
باید آزادسازیهایی آنجا انجام شود که طی ماههای آینده به اتمام میرسد و سنگفرش پیادهروهای محلی عاشقآباد انجام میشود.
در بودجه سال آینده اعتبار لازم برای این اقدام پیشبینی شده است؛ البته این محدوده که در خیابان اصلی قرار دارد، جزو بسته مداخله محله عاشق آباد نیست.
حمایت شهرداری اصفهان از مالکان در طرحهای تعریض خیابان امام خمینی (ره) با ارائه امتیاز پروانه و تسهیلات شهرسازی
شهروند: در محله لیمجیر در خیابان امام خمینی (ره) زمینی به مساحت ۲۸۰ متر مربع در اختیار دارم، رسیدگی به وضعیت عقبنشینی اجباری ۱۰۰ متر از زمین، آیا در ازای این مقدار از زمین که ارزش آن حدود سه و نیم میلیارد تومان برآورد میشود، مبلغی پرداخت میشود یا شهرداری معوضی برای آن در نظر گرفته است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: در طرحهای تعریض خیابانها، بخش عقبنشینی املاک با ارائه امتیاز در صدور پروانه ساخت جبران میشود که به این ترتیب اگر مالک قصد ساختوساز داشته باشد، هزینه صدور پروانه ساخت او به میزان ارزش زمین عقبنشینیشده کاهش پیدا میکند و از محل همین امتیاز، تسویه حساب با مالک صورت میگیرد.
هدف از این سیاست، کاهش فشار مالی بر شهروندان و ایجاد امکان ادامه فعالیت و ساختوساز در چارچوب ضوابط شهری است.
سیدمرتضی حسامنژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: در چنین مواردی، علاوه بر تسهیلات مالی، تلاش میشود تا با لحاظ حداکثر فضای انتفاعی، حداکثر ارتفاع و بیشترین میزان بارگذاری ممکن در ملک، شرایط به گونهای تنظیم شود که مالک بتواند با ساختوساز جدید بخشی از ارزش از دسترفته زمین را جبران کند.
در واقع، این موارد از مصادیقی است که در چارچوب مصوبههای جدید ماده ۵ اجرا میشود و شهرداری با هدف حمایت از حقوق شهروندان و تسهیل صدور پروانه، آن را عملیاتی کرده است.
تا پیش از مصوبه اخیر، ملاک تعیین ارتفاع ساختمانها و ضوابط بارگذاری، مساحت زمین بعد از عقبنشینی بود، که در بسیاری از موارد باعث میشد مالکان به دلیل کاهش مساحت، امکان دریافت طبقات مجاز یا ارتفاع مورد نیاز را از دست بدهند، اما بر اساس مصوبه جدید، مساحت قبل از عقبنشینی ملاک عمل قرار گرفته است و این تغییر میتواند تا دو طبقه به نفع مالکان تأثیرگذار باشد.
امکان تجاریسازی در کاربریهای مسکونی به صورت عادی وجود ندارد، اما در مواردی نظیر این طرحها که عقبنشینی و تعریض به نفع طرحهای شهری انجام میشود و شکایت خصوصی نیز وجود ندارد، شهرداری برای جبران زیان مالکان، درصد اشغال و تراکم مجاز را افزایش میدهد تا سازندگان بتوانند از امتیاز ارتفاع و بارگذاری بیشتر برخوردار شوند.
سه عامل اصلی در تعیین ضوابط ساختوساز شامل کد ارتفاعی، مساحت پلاک و عرض گذر است و تغییر ملاک مساحت از بعد از عقبنشینی به قبل از عقبنشینی کمک مؤثری به تعداد زیادی از مالکان خواهد کرد که پیش از این به دلیل کاهش مساحت، امکان استفاده از امتیازات ارتفاعی و بارگذاری را نداشتند و این رویکرد جدید، در راستای سیاستهای مدیریت شهری برای حمایت از حقوق شهروندان و تشویق به نوسازی شهری اجرا میشود و شهرداری اصفهان با دقت و عدالت، آن را پیگیری خواهد کرد.
برنامهریزی شهرداری اصفهان برای ایجاد پارک محلی و توسعه فضای سبز در شهرک ولیعصر کاوه با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار
شهروند: شهرک ولیعصر پارک، مسیر پیادهروی مناسب و فضای سبز کافی ندارد و درختان بسیاری نیز در سالهای گذشته قطع شدهاند؛ بهگونهای که میدان شهید یاوری و اطراف آن حالتی خشک و بیروح دارد و سرانه فضای سبز در این محله بسیار پایین است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: منطقه ۷ در زمینه تأمین منابع آبی برای توسعه و نگهداری فضای سبز با محدودیتهایی مواجه بوده است، اما این مشکل به صورت کلی در برخی از مناطق دیگر شهر نیز وجود داشته است.
شهرداری منطقه ۷ اصفهان با اجرای طرحی به نام "محله من، محله زندگی" در نقاط مختلف منطقه، تلاش دارد تا با بسیج تمام بخشهای خدماتی، عمرانی و فرهنگی شهرداری، مشکلات محلات را به صورت متمرکز و محلهمحور برطرف کند.
در قالب این طرح، هر بار یکی از محلات بهعنوان نقطه تمرکز انتخاب میشود تا مجموعهای از اقدامات در زمینههای مختلف عمرانی، خدماتی و اجتماعی در آن محله انجام گیرد.
مسائل این منطقه در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و با بهبود وضعیت منابع آبی و اجرای طرحهای در دست اقدام، شاهد تحولات مثبت در این محدوده خواهیم بود.
مهدی سلطانآقایی، مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان: شهرک ولیعصر از جمله محلات حاشیهای شهر اصفهان است که به دلیل فاصله از مرکز شهر و ویژگیهای خاص خود، نیازمند توجه ویژه در حوزههای عمرانی و فضای سبز است.
با وجود محدودیتها، سال جاری در بودجه منطقه ۷ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تملک زمینهای فضای سبز شهرک ولیعصر اختصاص یافته است و تاکنون با دو مالک برای تملک اراضی توافق شده و کار آزادسازی آغاز شده است تا با فراهم شدن شرایط، عملیات احداث پارک محلی در سال آینده آغاز شود.
هدف ما این است که شهروندان این منطقه نیز از یک پارک محلی و فضای سبز مناسب بهرهمند شوند و امکان پیادهروی، ورزش و تفریح سالم برای خانوادهها فراهم شود.
میدان استاد یاوری به دلیل موقعیت ویژه و اتصال به چند گذر مهم، دارای طرحی مصوب از سوی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری است که در بودجه سال آینده منظور خواهد شد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
با راهاندازی تصفیهخانه شمال اصفهان، بخش قابل توجهی از پساب تصفیهشده برای آبیاری فضاهای سبز این منطقه اختصاص پیدا میکند و در نتیجه، وضعیت فضای سبز منطقه ۷ بهویژه در شهرک ولیعصر بهصورت چشمگیری متحول خواهد شد.
به لطف خداوند، با به نتیجه رسیدن کامل تصفیهخانه شمالی، بخش بزرگی از مشکلات آبی و زیستمحیطی این محدوده برطرف میشود و طبق برنامهریزی انجامشده، اهالی شهرک ولیعصر کاوه در سال آینده صاحب یک پارک محلی خواهند شد.
این پروژهها با هدف افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای نشاط اجتماعی و ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی برای خانوادهها در حال اجراست و تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
کد خبر 917493