خسارت سرقتِ هنری قرن از موزه لوور برآورد شد

لور بکوئو، دادستان پاریس، اعلام کرد که خسارت ناشی از دزدی هشت قطعه جواهر بیهمتا در روز روشن از موزه لوور حدود ۸۸ میلیون یورو برآورد شده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، گفته میشود حدود ۶۰ بازپرس در جستوجوی گروهی هستند که این سرقت بیسابقه را در تنها هفت دقیقه انجام داده و هشت قطعه از جواهرات سلطنتی فرانسه را ربودهاند.بکوئو در گفتوگو با شبکه آرتیال اعلام کرد که سرپرست موزه رقم ۸۸ میلیون یورو را برآورد کرده است اما افزود اگر سارقان «این فکر احمقانه را در سر بپرورانند که این جواهرات را ذوب کنند»، هرگز مبلغی معادل ارزش واقعیشان بهدست نخواهند آورد.این سرقت تازهترین مورد از سلسله سرقتهایی است که در ماههای اخیر از موزههای فرانسه گزارش شده و مقامات را واداشته تا بهدنبال تقویت تدابیر حفاظتی باشند.
پروندههای مشابه و سرنخهای تازه
در پروندهای جداگانه، دادستانی روز سهشنبه اعلام کرد زنی چینی به اتهام مشارکت در سرقت بیش از یک میلیون دلار شمش طلا از موزهای دیگر در پاریس در ماه گذشته، تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است. در همین حال، شمار زیادی از کارآگاهان هنوز بهدنبال عاملان سرقت روز یکشنبه از لوور هستند و بر اساس فرضیه فعلی، این سرقت توسط گروهی از تبهکاران سازمانیافته انجام شده که با استفاده از بالابر به موزه نفوذ کردند و در هنگام فرار تاجی جواهرنشان متعلق به ملکه اوژنی دو مونتیژو را انداختند و آسیب دید. بکوئو تأیید کرد که چهار نفر در سرقت روز یکشنبه دست داشتند و گفت مقامات در حال بررسی اثر انگشتهای یافتشده در محل هستند. کارآگاهان همچنین در حال بررسی تصاویر ضبطشده توسط دوربینهای امنیتی اطراف موزه لوور و بزرگراههای منتهی از پاریس هستند تا نشانی از چهار سارق بیابند که با موتورسیکلت گریختهاند.
بحران امنیت در موزههای فرانسه
این سرقت بار دیگر بحث بر سر ضعف امنیتی در موزههای فرانسه را دامن زده است، پس از آنکه دو نهاد فرهنگی دیگر نیز در ماه گذشته مورد دستبرد قرار گرفتند. بر اساس گزارشی از «دیوان محاسبات فرانسه» که خبرگزاری آژانس فرانس پرس به آن دست یافته، تأخیری «مزمن» در بهروزرسانی سامانههای امنیتی لوور از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ ادامه داشته است. طبق این گزارش، تنها یکچهارم از یکی از بخشهای موزه زیر پوشش دوربینهای مداربسته بود. در ژانویه، رئیس موزه لوور لورانس دِ کار در نامهای به وزیر فرهنگ، رشیده داتی، نسبت به «سطح نگرانکننده فرسودگی» موزه هشدار داده و خواستار بازسازی فوری و اساسی شده بود. وزیر کشور فرانسه، لوران نونه، نیز روز دوشنبه و پس از این سرقت میلیون یورویی وعده داد که امنیت اطراف مؤسسات فرهنگی را تشدید خواهد کرد.
جزئیات سرقت جواهرات ناپلئونی
در جریان سرقت روز یکشنبه، سارقان کامیونی با نردبان بالابر (مشابه کامیونهای اسبابکشی) را زیر گالری «آپولو» — بخشی از موزه که جواهرات سلطنتی فرانسه در آن به نمایش گذاشته شدهاند — پارک کردند. آنان اندکی پس از بازگشایی موزه از نردبان بالا رفتند، با تجهیزات برش از پنجره وارد شدند و ویترینها را گشودند تا جواهرات را بربایند. سارقان با هشت قطعه جواهر گرانبها گریختند، از جمله گردنبند زمرد و الماس که ناپلئون آن را به همسرش، ملکه ماریلوئیز، هدیه داده بود. در میان اقلام به سرقت رفته، تاجی نیز وجود دارد که زمانی متعلق به ملکه اوژنی بوده و نزدیک به دو هزار الماس دارد؛ همچنین گردنبندی که به آخرین ملکه فرانسه تعلق داشته و بنا بر اطلاعات وبسایت موزه لوور، شامل هشت یاقوت کبود و ۶۳۱ الماس است.موزه روز سهشنبه در واکنش به انتقادها مبنی بر شکنندگی ویترینهای نگهدارنده جواهرات، اعلام کرد این ویترینها در سال ۲۰۱۹ نصب شده و «پیشرفت قابلتوجهی در سطح امنیت» ایجاد کردهاند.
موج تازه سرقت از موزهها و هشدار کارشناسان
ماه گذشته نیز سارقان دو بشقاب و یک گلدان را از موزهای در شهر لیموژ در مرکز فرانسه ربودند؛ خسارت این سرقت حدود ۷.۶ میلیون دلار برآورد شد. بنا بر اعلام اداره مرکزی مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی، «موزهها بیشازپیش هدف سارقان قرار میگیرند، بهویژه به دلیل ارزش بالای آثاری که در خود جایدادهاند».در همین حال، اتحادیههای کارگری نسبت به کاهش نیروهای امنیتی در لوور هشدار دادهاند؛ آنهم درحالیکه شمار بازدیدکنندگان از این موزه که مجموعه گسترده آثار آن شامل «مونالیزا» نیز هست، روبهافزایش است. یکی از نمایندگان اتحادیه گفت: ما نمیتوانیم بدون حضور فیزیکی نگهبانان به حفاظت [از طریق دوربینها] بسنده کنیم.موزه لوور طبق برنامه معمول روز سهشنبه تعطیل بود، اما پس از سرقت، یکشنبه و دوشنبه نیز بسته ماند و جمعیت زیادی از گردشگران ناامید را پشت درهای خود گذاشت. این موزه بزرگترین موزه جهان با بیش از ۷۳ هزار مترمربع فضای نمایش، در اصل در سال ۱۵۴۶ بهعنوان کاخ سلطنتی فرانسه ساخته شد. «فرانسوای اول» نخستین پادشاه ساکن آن بود که تصمیم داشت کاخ را به نمایشگاهی برای مجموعه هنریاش بدل کند. پادشاهان بعدی نیز این مجموعه را گسترش دادند و حتی «لوئی چهاردهم» آثار هنری «چارلز اول» پادشاه انگلستان را پس از اعدامش خریداری کرد.
کد خبر 917288