فانی: خانواده و مدرسه دو رکن اصلی شکلگیری شخصیت دانشآموزان هستند

کرمانشاه – وزیر اسبق آموزش و پرورش در مراسم هفته پیوند اولیا و مربیان کرمانشاه گفت: خانواده، مدرسه و جامعه سه عامل بنیادین در تربیت و شخصیت دانشآموزان هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، صبح سهشنبه در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، علیاصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اهمیت پیوند خانه و مدرسه در تربیت نسل جوان، به تشریح عوامل مؤثر در شکلگیری شخصیت انسان پرداخت.
فانی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از مردم مهماننواز و فرهنگدوست کرمانشاه، اظهار کرد: شخصیت هر انسان به سه عامل وراثت، محیط و موقعیت بستگی دارد. وراثت از خانواده میآید، محیط شامل خانواده، مدرسه و جامعه است و موقعیت نیز جایگاه و نقشی است که فرد در هر مقطع از زندگی دارد.
وی افزود: انسانها در محیطهای مختلف رفتارهای متفاوتی دارند. ممکن است فردی در خانه شخصیتی آرام داشته باشد اما در محیط کار یا مدرسه نقش متفاوتی ایفا کند. این نشان میدهد که موقعیت در شکلگیری شخصیت افراد بسیار اثرگذار است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت محیط مدرسه گفت: اولیا همواره تلاش میکنند فرزندان خود را در بهترین مدارس ثبتنام کنند زیرا میدانند مدرسه نقش مهمی در تربیت شخصیت دارد. مدرسه در کنار خانواده یکی از مهمترین محیطهای رشد اخلاقی، اجتماعی و علمی فرزندان است.
وی با طرح موضوع «مدرسهمحوری» به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسهمحوری یعنی تمرکززدایی از تصمیمات و افزایش اختیارات مدیران مدارس. مدیر مدرسه باید بتواند در انتخاب معلمان، نوع فعالیتها و برنامههای آموزشی متناسب با نیاز دانشآموزان خود تصمیمگیری کند. مشارکت فعال معلمان و اولیا در این فرآیند نیز ضروری است.
فانی در توضیح ابعاد مختلف مدرسهمحوری اظهار داشت: این رویکرد سه مؤلفه اساسی دارد؛ نخست تمرکززدایی، دوم انعطافپذیری و سوم مشارکت. مدیران مدارس باید بتوانند متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی دانشآموزان تصمیم بگیرند و خانوادهها نیز در این مسیر همراه و همیار باشند.
وی با تأکید بر نقش مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت گفت: تربیت میلیونها دانشآموز تنها از عهده یک وزارتخانه برنمیآید. همه دستگاهها، رسانهها، دانشگاهها و مهمتر از همه خانوادهها باید در این مسیر نقش خود را ایفا کنند. همکاری خانه و مدرسه یک ضرورت است، نه یک انتخاب.
وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اهمیت انجمنهای اولیا و مربیان تصریح کرد: ارتباط این انجمنها با خانوادهها نباید صرفاً مالی باشد. نباید از اولیا فقط انتظار کمکهای نقدی داشت، بلکه باید آنان را در جریان کامل فعالیتهای مدرسه قرار داد و از ظرفیت فکری، فرهنگی و اجتماعیشان بهره برد. شفافیت در عملکرد مدارس، اعتماد خانوادهها را افزایش میدهد.
فانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: انجمنهای اولیا و مربیان باید گزارش دهند که منابع مالی کجا هزینه میشود و چه نتایجی در حوزه تربیتی حاصل شده است. اگر خانوادهها بدانند که تلاش آنان در پیشرفت تحصیلی و اخلاقی فرزندانشان مؤثر است، با رغبت بیشتری همکاری میکنند.
وی با اشاره به تغییر نسلها و تفاوت میان دانشآموزان امروز و گذشته گفت: دانشآموزان نسل جدید با فناوری، رسانه و فضای مجازی بزرگ شدهاند و نمیتوان با نصیحتهای تکراری گذشته با آنان ارتباط برقرار کرد. والدین باید یاد بگیرند چگونه با زبان و منطق نسل امروز گفتوگو کنند و به جای تحمیل نظر، شنونده فعال باشند.
فانی ادامه داد: فرزندان امروز متعلق به نسل دیجیتال هستند، نسلی که با تلفن همراه، اپلیکیشن و رسانههای هوشمند رشد کرده و دنیا را متفاوت میبیند. پدران و مادران باید با درک این واقعیت، روشهای تربیتی خود را بازنگری کنند و از شیوههای نوین برای برقراری ارتباط مؤثر استفاده نمایند.
وی با اشاره به پژوهشهای جهانی در حوزه تربیت نسلهای جدید گفت: در بسیاری از کشورها، نظام آموزشی در حال تغییر است. مدارس به سمت یادگیری مهارتی، خلاقیتمحور و مشارکتی حرکت میکنند. ما نیز باید در مدارس خود به جای تکیه صرف بر محفوظات، به پرورش مهارت تفکر، گفتوگو و احترام به تفاوتها بپردازیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نسل امروز به محبت، احترام و درک متقابل نیاز دارد. اگر خانوادهها بتوانند با فرزندان خود رابطهای عاطفی و صمیمی برقرار کنند، بسیاری از آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد. آموزش و پرورش و خانواده باید دوشادوش هم برای تربیت نسلی دانا، خلاق و متعهد تلاش کنند.
فانی در پایان گفت: مدرسه و خانواده مکمل یکدیگرند و هیچکدام بدون دیگری نمیتوانند رسالت تربیت را به انجام برسانند. اگر خانه و مدرسه همافزا باشند، میتوان امیدوار بود که نسل آینده کشور، نسلی مؤمن، اندیشمند و مسئولیتپذیر خواهد بود.
کد خبر 6629341
-
محبی: پیوند خانه و مدرسه اساس موفقیت نسل آینده است.
-
گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در کرمانشاه برگزار شد
-
خانه و مدرسه در راستای تربیت فرزندان همگام با هم حرکت کنند
-
کار فرهنگی باید دارای اصالت باشد/والدین برای تربیت فرزند خود باید وقت بگذارند
-
اعتلای مدارس در گرو مشارکت همه جانبه خانوادهها است
-
فانی: خانواده و مدرسه دو رکن اصلی شکلگیری شخصیت دانشآموزان هستند
-
کاظمی: تکیه بر ظرفیتهای مردمی درون محلات منجر به توسعه پایدار میشود
-
دوستعلی: محلات اسلامی باید با محوریت مسجد و مشارکت مردم فعال شوند
-
سارق زورگیرطلاجات در گلپایگان دستگیر شد
-
سرپرست اداره راهداری و حملونقل جادهای خرمآباد معرفی شد
-
۱۰سالگی برجام زیر ذرهبین اروپاییها
-
تأمین ۲۰ هزار فضای ورزشی جدید برای مدارس کشور
-
صولت: به دنبال فینال و قهرمانی در بحرین هستیم
-
علت سفر معاون ترامپ به اراضی اشغالی از نظر روزنامه عبری
-
گام سوم زندگی با آیهها با رساندن پیام قرآنی به ۵۰ میلیون نفر
-
پیام صریح ترامپ خطاب به نتانیاهو
-
میوه پاییزی برای سلامتی و زیبایی
-
اختلال در خط ۵ مترو تهران به دلیل قطعی برق شبکه
-
دولت ژاپن استعفا کرد
-
تایید مذاکره پرسپولیس با اوسمار و برانکو؛ تعیین تکلیف وحید هاشمیان
-
برآورد جدید اسرائیل از توان نظامی حماس پس از دو سال جنگ
-
افشای اسامی ۳۰ هزار نیروی صهیونیست مشارکتکننده در جنگ غزه
-
روایتی از سرگذشت ۴ آزاده فلسطینی؛ اسرایی که با یکدیگر پیوند خوردند
-
آمادگی انگلیس برای اعزام نیرو به اوکراین
-
افزایش تابآوری سایبری ایران پس از جنگ ۱۲روزه؛ آمادگی برای حمله جدید
-
روزنامههای ورزشی سهشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی سهشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴
-
روزنامههای صبح سهشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴
-
روزنامههای صبح دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴
- مانتو
- هتل های تهران
- حرف آخر
- مهرینو
- تهران تایمز
- روزنامه آگاه