نقش رسانه‌ در القای ترس؛ پیرمردی که زمان جنگ خانه‌اش را ترک نکرد

نقش رسانه‌ در القای ترس؛ پیرمردی که زمان جنگ خانه‌اش را ترک نکرد

محمدابراهیم شهبازی کارگردان فیلم کوتاه «دریچه» با اشاره به نقش رسانه های خارجی در القای ترس در زمان جنگ ۱۲ روزه گفت که این فیلم روایت مردی است که خانه‌اش را ترک نمی‌کند.

محمدابراهیم شهبازی کارگردان فیلم کوتاه «دریچه» که در بخش فیلم‌های داستانی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده پرداختن به جنگ ۱۲ روزه توضیح داد: پس از وقوع جنگ ۱۲ روزه، اغلب اهالی قلم و صاحبان آثار ادبی و هنری، به‌ویژه آن دسته که در تهران حضور داشتند و فضای جنگی را مستقیماً تجربه کردند، به این سو گرایش پیدا کردند که دغدغه‌های پیشین و موضوعات اجتماعی روزمره را موقتاً کنار گذاشته و در بستر جنگ به خلق اثر بپردازند.

وی تصریح کرد: اتفاقی که شخصاً در طول جنگ و در تهران برایم رخ داد، نقطه آغازین ایده این اثر بود. پدر همسرم با وجود اصرار مکرر ما برای ترک موقت محل سکونت، خانه‌اش را ترک نمی‌کرد. این مسئله جرقه این پرسش را در ذهن من ایجاد کرد که اگر فردی در چنین شرایطی تنها در خانه‌ای باقی بماند، چه سرنوشتی خواهد داشت؟

این کارگردان با اشاره به فضای فانتزی «دریچه» گفت: ذهن من به دنیای فانتزی و رئالیسم جادویی گرایش دارد و به همین دلیل به سمت خلق موقعیتی رفت که در آن، تنهایی شخصیت اصلی به مواجهه‌ای غیرمنتظره می‌انجامد.

نقش رسانه‌ در القای ترس؛ پیرمردی که زمان جنگ خانه‌اش را ترک نکرد

شهبازی با اشاره به نقش شبکه‌های ماهواره‌ای در ایجاد ترس میان مردم متذکر شد: از نقطه‌ای به بعد، شنیدن صدای اخبار ماهواره‌ای از آن سوی دیوار که عمدتاً حاوی گزارش‌های تنش‌زا بود، به یکی از عناصر داستان تبدیل شد. رویکرد انتقادی نسبت به نقش رسانه‌ها در آن برهه، هرچند کاملاً خودآگاه نبود اما از تجربه زیسته من نشأت می‌گرفت. در آن شرایط، حتی روشن کردن چند دقیقه‌ای برخی شبکه‌های ماهواره‌ای برای دریافت اخبار، به دلیل القای اضطراب مضاعف، دشوار بود. این شبکه‌ها با پخش مصاحبه با سران گروه‌های متخاصم و پخش بیانیه‌های آنها، عملاً در خدمت جبهه مقابل عمل می‌کردند.

وی ادامه داد: این مشاهدات موجب شد که یکی از عوامل ترس شخصیت اصلی را رسانه‌ها قرار دهم. البته مقصود من تعمیم این ویژگی به تمام رسانه‌ها نیست، اما برخی از این شبکه‌ها در زمان جنگ به‌واقع موجب تشویش و افزایش تنش در جامعه شدند. گاهی با شنیدن اخبار آنها، این تصور به وجود می‌آمد که موشک‌ها در فاصله‌ای بسیار نزدیک فرود خواهند آمد، حال آنکه در واقعیت، صدای انفجارها از دوردست به گوش می‌رسید.

کارگردان «بدرود پاریس» با اشاره به رویکرد نگارش این فیلمنامه بیان کرد: روش فیلمنامه‌نویسی من رویکردی دادائیستی دارد؛ بدین معنا که ایده‌ها و مواد اولیه را در قالبی مشخص قرار می‌دهم و سپس به تدریج و با کنار هم قرار گرفتن آنها، ساختار دراماتیک اثر شکل می‌گیرد.

نقش رسانه‌ در القای ترس؛ پیرمردی که زمان جنگ خانه‌اش را ترک نکرد

وی درباره علاقه به موسیقی و سینمای کلاسیک تصریح کرد: سبک رئالیسم جادویی بسیار بر موسیقی و فضاسازی متکی است. همچنین علاقه شخصی بنده به سینمای کلاسیک و موسیقی کلاسیک جهان، به‌ویژه سینمای فرانسه، در فضاسازی اثر تأثیرگذار بوده است. این عناصر در کنار هم، فضایی را خلق می‌کنند که برای روایت داستان‌های رئالیسم جادویی، با تکیه بر فضا و موسیقی بیش از دیالوگ، مناسب است. در این فیلم، شخصیت اصلی در انزوا، نوارهای رادیویی قدیمی را گوش می‌دهد و در این فضا، حضور موسیقی کلاسیک و ارجاعات سینمایی کاملاً طبیعی جلوه می‌کند.

این کارگردان تاکید کرد: از سوی دیگر، ماهواره در نقش منبعی برای پخش محتوای متنوع و گاه متناقض، از موضوعات پیش پاافتاده تا برنامه‌های سیاسی و موسیقایی، خود به نمادی از این آشفتگی رسانه‌ای تبدیل شده است.

شهبازی در پاسخ به این پرسش که آیا از فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» الهام گرفته است، گفت: هر هنرمندی ناخودآگاه تحت تأثیر انبوه آثار و تجاربی قرار دارد که در طول سال‌ها با آنها مواجه شده است. این تأثیرات می‌تواند از منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، فیلم‌ها و سایر آثار هنری نشأت گرفته باشد. در این میان نکته حائز اهمیت، نحوه ترکیب و اجرای این عناصر در اثر جدید است.

نقش رسانه‌ در القای ترس؛ پیرمردی که زمان جنگ خانه‌اش را ترک نکرد

این کارگردان با اشاره به آثار حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: با توجه به آثاری که به این رویداد ارائه شده، به نظر می‌رسد این دوره نیز همچون ادوار گذشته، با رقابتی فشرده و حضور چهره‌های شاخص همراه است. جشنواره فیلم کوتاه تهران از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است و حتی فیلمسازانی که به سینمای بلند روی آورده‌اند، همواره اشتیاق بازگشت به ساخت فیلم کوتاه را حفظ کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد که جشنواره فیلم کوتاه را نمی‌توان صرفاً پلی برای ورود به سینمای بلند دانست، بلکه سینمای کوتاه دارای هویت، قداست و جایگاه مستقلی است. حضور پررنگ فیلمسازان توانا در این دوره گواه این مدعاست.

شهبازی در پایان اظهار کرد: تغییر مکان برگزاری جشنواره به نظر نمی‌رسد تأثیر چندانی بر استقبال گسترده مخاطبان داشته باشد، چرا که این رویداد از جایگاهی والا در سطح خاورمیانه برخوردار است.

فیلم کوتاه «دریچه» روایت‌گر پیرمردی تنها در ایام جنگ ۱۲ روزه است که متوجه می‌شود زنی در همسایگی او هنوز خانه‌اش را ترک نکرده و از اخبار جنگ بیمناک است. پیرمرد تلاش می‌کند به او کمک کند و در این مسیر، کم‌کم دل‌بسته‌اش می‌شود.

کد خبر 6621175 ندا زنگینه

  • داستانی متفاوت از جنگ ۱۲روزه در «دریچه»

  • سفر به جهان خیالی بچه‌های سندروم دان/ سینمای کوتاه و بلندپروازی

  • فیلم‌ساز چهارمحال و بختیاری به دو عنوان برتر بین‌المللی دست یافت

  • «احمدرضا بوفون» در فینال جشنواره فیلم فرانسوی

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • کیاکجوری: ۶ عملیات جستجو و نجات دریایی در مازندران انجام شد

  • تأثیر ۲ هنرمند بر نسل جدید؛ تئاتر زندگی این نوجوانان را تغییر داد!

  • آدام سندلر از جشنواره سانتا باربارا جایزه استاد مدرن را می‌گیرد

  • ۳۱ حلقه فیلم قاجاری در کاخ گلستان کشف شد

  • ۶ شرط پرداخت حقوق ۲۰ میلیونی به نخبگان دکتری؛ ثبت‌نام آبان آغاز می‌شود

  • لزوم پیگیری حقوقی ایران برای توقف تحریم‌ها با پایان قطعنامه ۲۲۳۱

  • آتش‌بس غزه شکننده است؛ آمریکا و اسرائیل عامل شعله‌ور شدن جنگ‌های منطقه

  • برارزاده: آبرسانی به روستای پالند سوادکوه انجام شد

  • وزش باد و کاهش دما در یزد پیش‌بینی می‌شود

  • قهرمانی تنیسورهای تهرانی در المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور

  • پیگیری مهر؛ نفتکش مورد حمله ارتباطی با ناوگان کشتیرانی ایران ندارد

  • پیروز قربانی خطاب به خبرنگار: دوربین نبود طور دیگری پاسخت رو می‌دادم

  • اظهارات هاشمیان بعد از شکست مقابل خیبر

  • نشست فوق‌العاده هیئت مدیره پرسپولیس/ احتمال برکناری درویش و هاشمیان!

  • صدور هشدار هواشناسی؛ ورود دو سامانه بارشی جدید به ۱۳ استان کشور

  • «هلی‌کوپتر» در فلک الافلاک سقوط کرد؛ تنها رکورد پرسپولیس هم از بین رفت

  • ماجرای کشتیِ آتش‌گرفته در سواحل یمن چه بود؟

  • اولیانوف: شورای امنیت بررسی موضوع هسته‌ای ایران را پایان داد

  • پاکستان و افغانستان در دوحه برای آتش‌بس فوری توافق کردند

  • هاشمیان: نتیجه منصفانه نبود؛فوتبال در دقایق پایانی روی دیگری نشان داد!

  • روزنامه‌های ورزشی شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های ورزشی شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های صبح شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴

  • مانتو
  • هتل های تهران
  • حرف آخر
  • مهرینو
  • تهران تایمز
  • روزنامه آگاه