مودت اهل بیت (ع) راه رسیدن به خداست

امام جمعه اصفهان گفت: مودت اهل بیت (ع) راه رسیدن به خداست. پیامبر فرمود: «إنی تارک فیکم الثقلین، کتابالله و عترتی.» یعنی قرآن مانند داروخانهای است که همه داروهای سعادت انسان در آن هست، اما اگر طبیب کنارش نباشد، قرآن بهتنهایی هدایت نمیکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیتالله سید یوسف طباطبایینژاد _امروز سهشنبه بیستونهم مهر_ در همایش بینالمللی «ساخت، توسعه و بازسازی عتبات در گذر تاریخ» اظهار کرد: قال رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم: «إنی تارک فیکم الثقلین، کتابالله و عترتی، ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا أبداً.» در ابتدا از همه عزیزانی که دعوت را پذیرفتند و در این جلسه نورانی از راههای دور و نزدیک و از کشورهای مختلف شرکت کردند، تشکر و قدردانی میکنم.
وی افزود: بحث درباره ستاد عتبات و بازسازی حرم ائمه معصومین است. مستحضرید که بسیاری از مردم به کارهای ما اشکال میگیرند، حتی به بازسازی، به گنبد، به طلا.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: بر این اساس به ذهنم آمد ابتدا درباره امامت صحبت کنم: امام کیست؟ در اوایل اسلام، قطعاً مردم امام را نمیشناختند. اگر دیگران را بر امیرالمؤمنین مقدم داشتند، بهخاطر این بود که فکر میکردند قرار است رئیسجمهوری تشکیل شود، نه مقام امامت را میدانستند. تا سالها هم نمیدانستند و ائمه ما نمیتوانستند خودشان را بهراحتی معرفی کنند.
طباطبایینژاد تصریح کرد: شما بدانید اگر زیارت جامعه که از ناحیه امام هادی علیهالسلام صادر شد، قرار بود مثلاً امام حسن مجتبی یا امام حسین بفرمایند، مردم اصلاً قبول نمیکردند. زمان گذشت تا ائمه توانستند مفهوم امامت را نشان دهند و عدهای واقعاً امامشناس شوند و مطالب آنها را درک کنند.
طباطبایینژاد بیان کرد: امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «إنی لأکتم جواهر العلم کتماناً، فإنّ من جهل الحق فُتن.» یعنی بسیاری از علوم خود را کتمان میکنم، چون اگر بگویم، جاهلان آن را نمیفهمند و ما را به دردسر میاندازند. «ورب جوهر علم لو أبده لقیل له أنت من عبدة الأوثان.» چه بسیار حقایقی که اگر بگویم، میگویند تو بتپرستی! بنابراین بسیاری از حقایق گفته نشده و ما هنوز هم از شناخت امامت به دوریم.
وی اشاره کرد: امام رضا میفرماید: «الإمام واحد دهره، لا یدانیه أحد، ولا یعادله عالم، ولا یوجد منه بدل، مخصوص بالفضل کله من غیر طلب منه و لا اکتساب، بل هو اختصاص من المفضل الوهاب.» یعنی امام، یگانه دوران خویش است، هیچکس به پای او نمیرسد، هیچ عالمی با او برابری نمیکند، بدلی ندارد، و همه فضائل را بدون طلب و اکتساب داراست؛ همه را خدا به او عطا کرده است.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: پس امام نه یک فرد معمولی است، نه قابل مقایسه با کسی. به قول امیرالمؤمنین: «لقد أنزلنی الدهر حتی قیل علیّ و معاویة.» روزگار ما را چنان پایین آورد که گفتند علی و معاویه، کدام بهترند! اما از نظر قرآن، چرا ما این همه به اهلبیت علاقه داریم؟ زیرا خداوند در قرآن میفرماید: «قل لا أسألکم علیه أجراً إلا المودة فی القربی.» بگو من هیچ اجری بر رسالتم نمیخواهم مگر مودت در حق خویشاوندانم.
طباطبایینژاد مطرح کرد: برخی میگویند مگر میشود پاداش رسالت فقط محبت فرزندان باشد؟ اما در آیه دیگر میفرماید: «قل ما سألتکم من أجر فهو لکم.» اگر من گفتم اجر من مودت اهلبیت است، بدانید برای خودتان گفتم، نه برای من. زیرا اگر آنان را دوست نداشته باشید، کارتان خراب است و منحرف خواهید شد. در جای دیگر میفرماید: «قل ما أسألکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ إلی ربه سبیلاً.» یعنی من پاداشی جز برای آنان که میخواهند راهی به سوی خدا بیابند، نمیخواهم.
وی تصریح کرد: پس مودت اهلبیت، راه رسیدن به خداست. پیامبر فرمود: «إنی تارک فیکم الثقلین، کتابالله و عترتی.» یعنی قرآن مانند داروخانهای است که همه داروهای سعادت انسان در آن هست، اما اگر طبیب کنارش نباشد، قرآن بهتنهایی هدایت نمیکند. اگر خدا داروخانهای بسازد و به مردم بگوید خودتان دارو بردارید، این خطرناک است. اگر بگوید رأی بدهید و یکی را طبیب کنید، باز هم عاقلانه نیست. بلکه همانکس که داروخانه را فرستاده، باید طبیبش را نیز بفرستد، و آن طبیب، امام است.
امام جمعه اصفهان بیان کرد: پس گفتار و رفتار امام برای ما حجت است. اگر به قرآن و امام هر دو تمسک کنیم، هدایت مییابیم: «ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا أبداً.»
طباطبایینژاد افزود: وقتی ما امام را اینگونه شناختیم، باید عاشق او باشیم. وهابیها میگویند شما چرا ضریح را میبوسید؟ آهن را میبوسید؟ روزی در مکه، یکی از آنها این را به من گفت. من شعر لیلی و مجنون را برایش خواندم: «أمرّ علی الدیار دیار لیلی، أقبل ذا الجدار و ذا الجدارا، و ما حب الدیار شغفن قلبی، ولکن حب من سکن الدیارا.» گفتم مجنون در و دیوار خانه لیلی را میبوسد، نه به خاطر دیوار، بلکه چون محبوبش در آن خانه است. به او گفتم شما خودتان جلد قرآن را میبوسید، در حالی که مقواست؛ اما چون قرآن مخلوق مستقیم خداست، احترامش واجب است.
وی ادامه داد: بنابراین کارهای ما شیعیان توجیه دارد، ولی برخی کارهایمان ایراد دارد و باید اصلاح شود؛ مثل قمهزنی. امروز دنیا میفهمد که این کار عقلانی نیست. عشق به امام باید بهصورت تمدن و رفتار صحیح نشان داده شود، نه با اعمال ناپسند. حتی در عزاداری، باید رفتار درست داشت. مثلاً اوایل انقلاب بعضیها پیش از ورود به حرم امام رضا علیهالسلام خود را به زمین میانداختند و سینهخیز میرفتند. این عبادت نیست، چون عبادت باید توقیفی باشد و از دین رسیده باشد، نه ساخته ذهن ما.
امام جمعه اصفهان اشاره کرد: مرحوم امام خمینی رضواناللهعلیه، هنگامی که میخواست وارد حرم امیرالمؤمنین شود، در را بوسید. من پرسیدم: آقا، بوسیدن عتبه جایز است؟ فرمودند: «نبوسه.» یعنی جایز نیست بهقصد عبادت بوسید، اما اگر از سر محبت باشد، ایرادی ندارد، مشروط بر اینکه موجب بدفهمی دیگران نشود. ما باید رفتار اسلامی را در دنیا با عمل خودمان نشان دهیم، حتی در ابراز محبت به اهلبیت.
طباطبایینژاد افزود: در مورد طلا و ساختمان حرمها هم باید گفت این کارها از مال بیتالمال نیست، بلکه از عشق مردم است. طلا مصرف نمیشود، فقط روکشی بسیار نازک است و ماندگاری بالایی دارد. بههرحال، هرچه محبت به اهلبیت کنیم، باز هم کم است. ما باید منت آنان را بکشیم که راه درست را به ما نشان دادهاند.
وی تصریح کرد: البته ما ائمه را عبادت نمیکنیم. چندی پیش کسی برگههایی پخش کرده بود و میگفت شما در حرم امام رضا نماز برای امام میخوانید! به او گفتم: مگر نخواندی که در دعای بعد از نماز زیارت میگوییم: «اللهم إنی رکعت و سجدت لک وحدک لا شریک لک، الصلاة و السجود لا یکون إلا لک.» یعنی خدایا، نماز و سجود ما فقط برای توست. ما برای امام رضا نماز نمیخوانیم، برای خدا میخوانیم و از خدا میخواهیم ثواب آن را به امام برساند. همچنین نذر برای امام جایز نیست، نذر فقط برای خداست.
امام جمعه اصفهان بیان کرد: ما از امام رضا شفا نمیخواهیم بهعنوان فاعل، بلکه از خدا میخواهیم و امام را وسیله قرار میدهیم، چون مکان مقدس است و روح ولی خدا در آن حضور دارد. وهابیها این نیت را نمیفهمند.
کد خبر 916976