مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ استفاده از ظرفیت بزرگ استاپموشن

کارگردان انیمیشن «قفس» با اشاره به نمادپردازیها و مضامین فردی و اجتماعی این اثر، از ظرفیتها و دشواریهای استفاده از تکنیک استاپموشن گفت.
حمیده متولیزاده کارگردان انیمیشن «قفس» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران به رقابت میپردازد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع انیمیشن خود توضیح داد: انیمیشن من درباره شهری است که همه مردم آن یک قفس روی سرشان قرار گرفته است. قفسها نمادی از محدودیتهای ذهنیای هستند که آدمها خود را به آن دچار کردهاند و حالا مانع حرکتشان شده است. تلاش کردم تا نمایش در پایان به یک امید ختم شود. قفسها شکسته بشوند و مردم شهر متوجه ظرفیت خود بشوند.
قفسهایی که خودمان برای خودمان ساختهایم
وی ادامه داد: همیشه به روانشناسی علاقهمند بودم و دوست داشتم تا عملکرد انسانها را در سطح فردی و اجتماعی بررسی کنم. وقتی به اطرافیانم توجه کردم و کارها، تصمیمات و احساسات آنها را زیر نظر گرفتم، متوجه شدم که آنها گاهی میتوانند تا دست به اقدامی مثبت بزنند اما محدودیتهایی که خودشان برای خودشان ساختهاند مانع از این اقدامشان میشود. این محدودیتها را در این انیمیشن به شکل قفس نشان دادهایم.
کارگردان انیمیشن «قفس» در رابطه با فرایند ساخت این اثر عنوان کرد: از نوشتن سیناپسهای انیمیشن تا مراحل پس از تولید آن بیش از یک سال زمان برد. مدام متن را بازنویسی میکردم و سیناپسها را تغییر میدادم. سرمایهگذاری نداشتم و در تولید این اثر از سرمایه شخصی استفاده کردم که همین کار را برایم دشوارتر میکرد چراکه گروه استاپ موشن هم هزینههای بسیاری برای من داشت.
ماکتهای دستساز حس واقعیتری به مخاطب میدهد
متولیزاده درباره تکنیک انیمیشن «قفس» گفت: تکنیک این انیمیشن استاپ موشن است چراکه این تکنیک در ساخت فضاسازی معماری گوتیک، استفاده از واقعگرایی و رئال بودن کار و نشان دادن برخی عناصر به شکل اگزجره بسیار مؤثر است؛ همانطور که در آثار جهانی هم این اتفاق میافتد. فکر میکنم زمانی که ماکتها به شکل دستی ساخته میشود و جلوی دوربین میرود حس واقعیتری به تماشاگر دست میدهد. البته این کار زحمت خیلی بیشتری دارد چراکه ساخت ماکت و عروسک و عکاسی فریم به فریم آن هم با تجهیزات محدود، زمان و هزینه زیادی میطلبد.
وی در پایان با اشاره به جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: در ایران هنوز آنقدر که به کارهای داستانی توجه میشود به انیمیشنها توجه نمیشود و این هنوز جا نیفتاده است. البته نسبت به سالهای قبل استقبال خیلی بیشتر شده و با پتانسیلی که در انیمیشنسازی تجربی ایران وجود دارد، این وضع میتواند بهتر شود. مشغول تولید کار دومم هستم و امیدوارم که بتوانم با تجربیاتی که به دست آوردم اثر بهتری خلق کنم.
کد خبر 6629484 ندا زنگینه
-
استفاده از هارمونی بصری در انیمیشن؛ همیشه دغدغه کمیک استریپ داشتم
-
گرایش دنیای امروز به فیلم کوتاه؛ سایهای سیاه که به تهدید بدل میشود
-
فیلمهای پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه اعلام شد
-
مرادنژادی:۲۰۰۰ دانشجوی جدید در دانشگاه ایلام پذیرش شدند
-
مجردی: تیم شطرنج خراسان شمالی به المپیاد استعدادهای برتر کشور اعزام شد
-
خسارتی از زمینلرزه خانمیرزا چهارمحال و بختیاری گزارش نشد
-
مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ استفاده از ظرفیت بزرگ استاپموشن
-
اعزام ۵۰۰ دانشجوی فارسی به اردوی راهیان نور شمال غرب کشور
-
چشمه خاور:بهسازی و آسفالت جادههای ایلام با ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا شد
-
روباتهای قاتل یا تصمیمات انسانی؛ مسئولیت جنگهای هوشمند با کی است؟
-
یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به شهرکی در شمال شرق قدس اشغالی
-
صفحه نخست روزنامه های استان فارس پنجشنبه یکم آبان ماه
-
سمفونی ناکوک برای مردگان! آرامستان جای دعا است نه ساز و دهل
-
واکنش وزیر راه به ماجرای حواشی فرودگاه اردبیل
-
آزادی مشروط مهدیه اسفندیاری
-
زنده شدن امیدهای استقلال برای صعود؛ آبیهای ایران بالاخره لبخند زدند
-
من درخت یا اسبم؟ من پرندهام یا زن؟
-
دعوای خالهزنکی موتور بقای برنامههای یوتیوبی؛ جنجال بفروش تا بمانی
-
اسدی: شهرداری شیراز در ایام فاطمیه، برنامههای متنوعی برگزار میکند
-
کسب یک مدال طلا و یک برنز برای کشتیگیران امید ایران در قهرمانی جهان
-
ساپینتو: این همان استقلالی است که من میخواهم/ خط دفاع تغییر نمیکند
-
جمال محمود: بازیکنان الوحدات ترسیده بودند/ استقلال مستحق پیروزی بود
-
ترامپ: گزارش «لغو محدودیت استفاده اوکراین از موشک دوربرد» جعلی است
-
روزنامههای ورزشی چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴
-
روزنامههای صبح چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴
- سرور اچ پی
- مانتو
- هتل های تهران
- حرف آخر
- مهرینو
- تهران تایمز
- روزنامه آگاه