سیاست خارجی باید بر پایه نقشه ظرفیتهای استانی طراحی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست خارجی باید بر پایه نقشه ظرفیتهای استانی طراحی شود تا هر منطقه متناسب با مزیت جغرافیایی و فرهنگی خودبخشی از راهبرد منطقهای ایران را پیش ببرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، محمد باقر قالیباف امروز _چهارشنبه سیام مهر_ در دومین نشست منطقهای دیپلماسی استانی در مشهد با اشاره به اینکه مشهد قلب معنویت ایران و دروازه پیوند ملتهاست، اظهار کرد: حضور ما در مشهد مقدس، تداوم همان اندیشهای است که از شیراز آغاز شد؛ اندیشهای برای بیرون آوردن سیاست خارجی از محاسبات پایتختمحور و جاری ساختن آن در زندگی مردم.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی تحولات نشست شیراز را با دقت دنبال کرد و تأکید داشت که استانها باید از حاشیه تصمیمسازی به متن سیاستگذاری بیایند.
گذار از گفتوگو به اقدام و از ایده به سازوکار
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشهد آغازگر مرحلهای تازه است، ادامه داد: این مرحله جدید، گذار از گفتوگو به اقدام و از ایده به سازوکار است.
وی در تشریح «حکمرانی مولد» به عنوان الگویی برای اداره موفق، خاطرنشان کرد: حکمرانی موفق، حکمرانی است که بتواند منابع خود را به ارزش تبدیل کند و با تکیه بر عقلانیت و مشارکت مدنی و مردمی، ثبات درونی و نقطه اثر بیرونی بسازد.
قالیباف چهار ویژگی حکمرانی مولد را «هوشمندسازی، شفافسازی، مردمیسازی و کارآمدی» برشمرد و افزود: این ویژگیها در کنار هم موجب تولید چهار دستاورد بنیادین قدرت، ثروت، منزلت و معنویت میشوند که ضامن استقلال و منافع ملی کشور هستند.
دیپلماسی استانی؛ چهره بیرونی حکمرانی مولد
وی همچنین دیپلماسی استانی را یکی از شاخصهای بیرونی تعادل در حکمرانی مولد دانست و تصریح کرد: دیپلماسی استانی در حقیقت، چهره بیرونی حکمرانی مولد و صورت میدانی پارادیپلماسی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کشوری با موقعیت ژئوپلیتیکی ایران نمیتواند سیاست خارجی خود را به روابط رسمی و دیپلماسی کلاسیک محدود کند، گفت: سیاست خارجی باید در سطح ملی برای جهتگیری و تعیین منافع کلان، و در سطح فراملی و استانی برای اجرای میدانی و بهرهگیری از ظرفیتهای محلی توسعه یابد.
لزوم نقشآفرینی استانها بر اساس مزیت نسبی
وی با اشاره به تجربه موفق کشورهایی مانند چین، ترکیه و هند در فعالسازی شهرها و ایالتها در عرصه دیپلماسی اقتصادی، اظهار کرد: ایران نیز با پیشینه تاریخی و موقعیت منحصر به فرد خود، ظرفیت عمل در هر دو سطح ملی و فروملی را دارد.
قالیباف افزود: در این چهارچوب، هر استان دارای نقش تخصصی و مزیت برجستهای است که در کنار دیگر استانها میتواند نقشه تقسیم کار ملی و فراملی در سیاست خارجی را شکل دهد.
استانهای مرزی؛ سفارتخانههای زنده ایران
وی در ادامه با اشاره به مرزهای گسترده ایران، استانهای مرزی را سفارتخانههای زنده ایران خواند و گفت: امروز مرزها دیگر خطوط محدودکننده نیستند، بلکه پلهای تعامل و همکاریاند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق این معنا، باید در ذهنیت و سیاستهای ما نیز تغییر اتفاق بیفتد. مرز باید نقطه آغاز باشد، نه توقف. استانهای مرزی باید دروازههای ورود به بازارهای منطقهای باشند، نه ایستگاه آخر بروکراسی.
سه نقش کلید در دیپلماسی استانی
وی همچنین با تقسیمبندی نقشهای مؤثر در توسعه دیپلماسی استانی بر سه محور تأکید کرد و گفت: مأموریت نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران تنها دفاع از مواضع کشور نیست، بلکه خلق فرصت برای ملت ایران است. هر سفارتخانه باید به مرکز هماهنگی و همکاریهای استانی تبدیل شود.
قالیباف پیشنهاد داد که در ساختار هر سفارتخانه، کارگروههای ویژه همکاری استانی و منطقهای ایجاد شود که بهطور مستمر با استانداران، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تماس باشند.
استانداران محور توسعه اقتصادی و فرهنگی
وی افزود: نقش استانداران و مدیران استان در سیاست خارجی صرفاً بعد سیاسی نیست، بلکه ابزاری برای توسعه اقتصادی و فرهنگی و ارتقای منزلت ملی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد «هلدینگ لجستیکی و مالی» میان ایران و کشورهای همسایه را پیشنهاد کرد و هشدار داد: اگر ما لجستیک و هلدینگ مالی را در شرایط کنونی مسائل بانکی پشتسر نگذاریم و حمایت همهجانبه از مجاهدان این عرصه اقتصاد نکنیم، کارمان به جایی نخواهد رسید.
مجلس، پشتیبان، تسهیلگر و ناظر
وی نقش مجلس شورای اسلامی را در سه حوزه برشمرد و گفت: نقش مجلس در حوزه قانونگذاری، اصلاح قوانین تجارت مرزی، سرمایهگذاری خارجی و تسهیل صادرات است. در حوزه نظارت نیز طراحی سازوکار منظم برای گزارشدهی و ارزیابی شاخصهای موفقیت دیپلماسی استانی بر عهده مجلس است. نقش مجلس در حوزه هماهنگی هم پیوند میان دولت، قوه قضائیه و بخش خصوصی است.
تأکید بر واگذاری واقعی اختیارات به مردم
قالیباف با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری اختیارات به استانداران در برنامه هفتم توسعه، هشدار داد: واگذاری به معنای هرج و مرج نیست و باید در چارچوب اصل ۱۲۷ قانون اساسی انجام شود.
وی تصریح کرد: معنای واگذاری صرفاً انتقال اختیار به استاندار نیست، بلکه باید به مردم و بخش خصوصی واگذار شود. تولید خدمات در دولت ممنوع است و دولت باید خرید خدمات کند، نه تولید خدمات.
مردم؛ کنشگران اصلی دیپلماسی
رئیس قوه مقننه نقش مردم را بنیادین خواند و گفت: مردم در مرزها و شهرهای کوچک، نخستین کنشگران دیپلماسی هستند. هر بازار مرزی فعال، هر جشنواره فرهنگی و هر ارتباط انسانی، بخشی از قدرت نرم ایران را میسازد.
خراسان بزرگ؛ الگوی همکاری استانی در شرق کشور
وی با اشاره به موقعیت راهبردی سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، اظهار کرد: این سه استان که ما آنها را به عنوان خراسان بزرگ میشناسیم، محور توانای تبادلات شرقی ایران هستند.
قالیباف با اشاره به آمار ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر داخلی و نزدیک به سه میلیون زائر غیرایرانی سالانه در مشهد، افزود: این حجم عظیم حضور، سرمایه فرهنگی و اقتصادی بیبدیل است.
وی تاکید کرد: مشهد میتواند به گرانیگاه زیارت، دانش و همکاریهای اقتصادی منطقهای تبدیل شود.
پیوند حکمرانی مولد و دیپلماسی کارآمد
رئیس مجلس در پایان بر پیوند ناگسستنی حکمرانی مولد و دیپلماسی کارآمد تأکید کرد و گفت: همان عقلانیتی که در سیاست داخلی بر شفافیت و مردمیسازی تأکید دارد، باید در سیاست خارجی نیز جاری باشد.
وی برنامه هفتم توسعه را میثاق ملی خواند و اظهار کرد: اگر این برنامه با نگاهی مردمی و کارآمد اجرا شود، ایران ۱۴۱۴ نه یک شعار تبلیغاتی، بلکه تصویری واقعی از تابآوری، پیشرفت و منزلت ملی خواهد بود.
کد خبر 917469