رونمایی از «کارت نمایش»/ احیای سنت پردهخوانی در آموزش ضروری است

یک نویسنده و کارگردان تئاتر با تاکید بر احیای سنت پردهخوانی در آموزش، گفت: این نظام آموزشی که مطالعه در آن جایگاهی ندارد، دانشآموزان را به رباتهایی افسرده و بیمار تبدیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، آئین رونمایی از «کارت نمایش» اثر جدید کانون پرورش فکری امروز _سهشنبه، بیستونهم مهر_ با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.
در ابتدا، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور فعال کنشگران حوزه کودک و نوجوان قدردانی کرد و اظهار کرد: هفته گذشته در همین مجموعه، شش کتاب ارزشمند رونمایی شد که برای هر کدام زحمات بسیاری کشیده شده است. امروز نیز شاهد رونمایی از نمونههایی هستیم که به اسباببازی و کتاب نمایش مرتبط هستند. این فرآیندها نشاندهنده جایگاه مهم تولیدات فرهنگی در حوزه تربیت کودک است.
وی با اشاره به ضرورت بهرهبرداری صحیح از این نوع فعالیتها، افزود: در ساختار آموزش و تربیت، مدلهای متعددی برای یادگیری وجود دارد. امروز به دو مدل مهم اشاره میکنم که در ارتباط مستقیم با تولیدات کانون هستند: «شخصیسازی آموزش» و «یادگیری فعال».
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: شخصیسازی آموزش بهعنوان پیچیدهترین نوع یادگیری، زمانی معنا پیدا میکند که مربی یا معلم آموزش را متناسب با نیاز فردی مخاطب تنظیم کند. این شیوه، امروز در جهان بهعنوان مهمترین روش آموزش شناخته میشود. یادگیری فعال نیز مخاطب را از حالت صرفاً شنونده خارج میکند و او را به مشارکت، فکر کردن، عمل کردن و گفتوگو وامیدارد. این روش، از ارکان اصلی شخصیسازی آموزش است.
علامتی افزود: در این مدل یادگیری، خواندن کتاب صرفاً مطالعه متنی نیست؛ بلکه همراه با نمایش، خلاقیت، پرسشگری، تصویرسازی و بازی است. به همین دلیل، تولید کتابهای نمایشی که امروز رونمایی شد، از مصادیق مهم یادگیری فعال بهشمار میآید. کتاب، ابزاری کلیدی برای مربیان است تا مسیر یادگیری را با مشارکت و خلاقیت برای کودکان هموار کنند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری همچنین از تلاش تیم انتشارات و همکاران حوزه کتابهای نمایشی قدردانی کرد و بهطور کوتاه به مفهوم «یادگیری خودرهبر» اشاره کرد: در این نوع یادگیری، کودک یا نوجوان خود مسیر یادگیریاش را مدیریت میکند. این رویکرد در دوره نوجوانی بسیار پررنگ است و میتواند در قالب تولیدات فرهنگی تقویت شود.
وی در پایان سخنان خود، دو پیشنهاد مهم ارائه داد: افزایش تعداد مراسمهای رونمایی با توجه به حجم بالای تولیدات، لازم و ضروری است که روند رونماییها تسریع شود.
علامتی با بیان اینکه تقریباً هر هشت ساعت یک کتاب جدید در انتشارات کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان چاپ میشود، گفت: روند چاپ کتاب نشان میدهد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وضعیت و شرایط خوبی دارد.
مدیرعامل کانون ضمن ارائه پیشنهادی برای ایجاد دورههای بینالمللی در کتابخانه مرجع، گفت: کتابخانه مرجع کانون میتواند مرکزی برای آموزش جهانی در حوزه ادبیات کودک معرفی شود. کتابخانه مرجع ایران با قدمت بالای خود، جدیدترین آثار دنیا را در اختیار دارد و میتواند با طراحی دورههای ۴۵ روزه، پذیرای پژوهشگران و فعالان جهانی حوزه کودک باشد.
وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی فعالان این حوزه گفت: با این زیرساختها و تجربههای ارزشمند، میتوانیم در سطح بینالمللی نیز تأثیرگذار باشیم.
تلفیقی خاص از فرهنگ ایران و جاده ابریشم است
سپس، عباس محمددینی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم رونمایی از یکی از مجموعههای جدید این انتشارات، از فرآیند طولانی و دقیق تولید این آثار سخن گفت و آن را پروژهای خاص و منحصربهفرد توصیف کرد.
وی گفت: این مجموعه حاصل یک پروسه طولانی و نتیجه تلفیق فرهنگی میان ایران و کشورهای در مسیر جاده ابریشم، بهویژه ژاپن است و روایتی را ارائه میدهد که در داستانهای دیگر نمونهای ندارد.
محمد دینی در ادامه تلاقی فرهنگ ملی ایران با خردهفرهنگهای دیگر کشورها را ویژگی برجسته این مجموعه دانست و افزود که این کتابها وحدت گفتمانی و فرهنگی را بهخوبی نمایش میدهند. او اظهار امیدواری کرد که چهار جلد دیگر این پروژه نیز به آن افزوده شود تا در نهایت، یک مجموعه پنجگانه کامل شکل بگیرد؛ مجموعهای که میتواند عصارهای از تجربیات فرهنگی را در اختیار کودکان قرار دهد.
وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر کودکان و خانوادهها تأکید کرد که در شرایطی که هجمه رسانهای و دیجیتالی به سمت کودکان افزایش یافته، چنین آثاری که پیوند میان والدین و فرزندان را تقویت میکنند، جای خالی خود را نشان میدهند. به گفته او، کانون پرورش فکری نیز تولید این نوع آثار را در اولویت کاری خود قرار داده است.
در ادامه، عباس جهانگیریان، نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به جایگاه هنرمندان و نویسندگان در کشورهای مختلف جهان، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها تصاویر نویسندگان و هنرمندان روی اسکناسهای کشورها چاپ میشود و جایگاه ویژهای دارد.
نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه در گذشته مجموعهای برای بزرگان چاپ شد که نمونههایی از آن برای آیتالله بهجت و دیگر شخصیتها چاپ شد اما استمرار پیدا نکرد، گفت: جالی خالی معرفی شخصیتهای مختلف فرهنگی و هنری در ایران حس میشود؛ در این زمینه جای نویسندگان کودک و نوجوان مانند صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی کرمانی و مهدی آذر یزدی و دیگر شخصیتها که منشأ تأثیرگذاری عمیقی بوده، خالی است.
وی افزود: باید از نویسندگان بومی مانند هوشنگ مرادی کرمانی حمایت و معرفی شود و پیشنهاد کرد که معرفی هنرمندان و نویسندگان هر استان به صدا و سیمای همان استان سپرده شود تا ارتباط بیشتری با مردم برقرار شود.
جهانگیریان بر لزوم ایجاد تعامل تنگاتنگ بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: به جای اینکه کانون صرفاً یک نهاد آموزشی منفعل باشد، باید در زنگ کتاب و برنامههای درسی حضور فعال داشته باشد تا بتوان تحولی واقعی در آموزش ایجاد کرد.
این نویسنده با اشاره به روند سریع تغییرات جهان، تأکید کرد: نظام آموزشی فعلی توانایی تربیت انسان آینده را ندارد؛ شخصیت انسان تا سن شش سالگی شکل میگیرد و پس از آن تأثیرپذیری کاهش مییابد، بنابراین آموزش باید از طریق قصه و نمایش در مدارس جایگاه ویژهای پیدا کند. آموزش مستقیم بسیاری از مفاهیم سریع فراموش میشود، اما یادگیری از طریق قصه و تصویر در ذهن کودکان ماندگار است.
وی به خاطرات خود از دوران مدرسه اشاره کرد و گفت: کتابهای داستانی با رنگ، بو و عاطفه در یادگیری کودکان بسیار مؤثر بودند، اما امروز کتابها فاقد چنین ویژگیهایی هستند.
جهانگیریان خواستار سپردن مسئولیت آموزش به کانون پرورش فکری شد و اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش یک، دو یا سه سال به کانون واگذار شود، شاهد تحولات بزرگی خواهیم بود. او همچنین به وضعیت کتابخانههای مدارس ایران اشاره کرد و گفت که تنها یک یا دو درصد کتابخانهها پاسخگوی نیازهای کودکان و نوجوانان هستند.
وی با انتقاد از نظام آموزش و پرورش که بیش از حد مبتنی بر نظام کنکور است، گفت: این نظام آموزشی، دانشآموزان را به رباتهایی افسرده و بیمار تبدیل کرده است.
جهانگیریان ضمن اشاره به یک خاطره از دوره ابتدایی، تأکید کرد: رقابت ناسالم و حسادت میان دانشآموزان در مدارس ایجاد میشود و این موضوع باید در طراحی نظام آموزشی جدید مدنظر قرار گیرد.
این مدرس با اشاره به اینکه برخی خانوادهها به فرزندان خود گفتهاند کتاب نخوانند، پرسید که ما چه نوع انسانی میخواهیم، تربیت کنیم؟ انسانی که بدون مطالعه و شناخت وارد جامعه شود یا انسانی آگاه و فعال؟
جهانگیریان از فعالیتهای اخیر کانون پرورش فکری در تولید کتابهای متنوع و مرتبط با نمایش ابراز خوشحالی کرد و خواستار تسریع روند تولید و انتشار این کتابها شد.
وی به اهمیت بازگرداندن سنتهای فرهنگی مانند پردهخوانی در آموزش اشاره کرد و افزود: کتابهای داستانی باید به صورت نمایشی، رنگی و همراه با عروسک و پکیجهای جذاب منتشر شوند تا ارتباط بهتری با کودکان برقرار کنند.
جهانگیریان در پایان تأکید کرد که باید بخشی از انتشارات کانون به آثار نوجوانان اختصاص داده شود و از آموزش و پرورش خواست تا همکاری خود را با کانون افزایش دهد.
کد خبر 917104