حتی بوی قهوه هم عملکرد مغزتان را بهتر می‌کند

حتی بوی قهوه هم عملکرد مغزتان را بهتر می‌کند

محققان می‌گویند حتی بوی قهوه نیز می‌تواند از طریق اثر دارونما، عملکرد مغز را در انجام کارهای تحلیلی بهبود دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیجیاتو نوشت: آیا تاکنون احساس کرده‌اید که فقط با استشمام بوی عطر قهوه در اول صبح، هوشیارتر می‌شوید؟ پژوهشی نشان می‌دهد که این حس صرفاً یک توهم نیست. محققان می‌گویند حتی بوی قهوه (بدون مصرف کافئین) نیز می‌تواند از طریق یک اثر دارونمای (Placebo Effect) قدرتمند، عملکرد مغز را در انجام کارهای تحلیلی به‌طور قابل توجهی تقویت کند.

براساس گزارش ScienceAlert، برای سنجش تأثیر بوی قهوه بر هوشیاری، محققان دانشکده استیونز آمریکا آزمایشی روی ۱۱۴ دانشجو انجام دادند. این دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند تا به سوالات دشوار ریاضی از آزمون استاندارد GMAT پاسخ دهند. گروه اول در اتاقی با عطر قهوه (که فاقد کافئین یا هرگونه ماده محرک دیگری بود) آزمون دادند. آزمون گروه دوم (کنترل) در اتاقی بدون هیچ عطر خاصی برگزار شد. محققان دریافتند گروهی که در معرض بوی قهوه قرار داشتند، نمرات کسب کردند که «به‌طور قابل توجهی بالاتر» بود.

تأثیر بوی قهوه بر عملکرد مغز

اما راز این بهبود عملکرد در چیست؟ آیا بوی قهوه به‌طور مستقیم بر مغز تأثیر شیمیایی دارد؟ پاسخ محققان «خیر» است. آنها معتقدند که کلید این پدیده، در قدرت انتظار و اثر دارونما پنهان است. نظرسنجی‌ها نشان داد که دانشجویان در اتاق معطر، صرفاً به دلیل استشمام بوی قهوه، انتظار داشتند که عملکرد بهتری داشته باشند. در یک نظرسنجی تکمیلی از ۲۰۸ فرد دیگر، این ارتباط ذهنی تأیید شد. افراد به‌طور ناخودآگاه، بوی قهوه را با هوشیاری و انرژی بیشتر مرتبط می‌دانستند.

محققان می‌گویند: «فقط بوی شبیه قهوه نبود که به آنها کمک کرد بهتر عمل کنند. بلکه خودشان هم فکر می‌کردند که بهتر عمل خواهند کرد. و ما نشان دادیم که این انتظار حداقل تا حدی در عملکرد بهتر آنها تأثیرگذار بوده است.»

این یافته، هرچند در یک مطالعه کوچک به دست آمده است، اما پیامدهای عملی بسیار جالبی دارد. این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از حس بویایی، به‌عنوان یکی از قدرتمندترین حواس ما، برای شکل‌دادن به تجربیات و بهبود عملکرد افراد استفاده کرد. محققان می‌گویند: «کارفرمایان، معماران، مدیران فضاهای خرده‌فروشی و دیگران، می‌توانند از عطرهای ظریف برای کمک به شکل‌دهی تجربه کارمندان یا ساکنان با محیط‌شان استفاده کنند.»

یافته‌های این پژوهش در ژوزنال Environmental Psychology منتشر شده است.

کد خبر 6557392

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • کاهش ۲۴ درصدی جرایم در دماوند طی چهار ماه گذشته

  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در آستارا

  • «مرگی برای زندگی» به هندوستان می‌رود

  • خبرنگاران قلب تپنده جامعه و شریک راهبردی توسعه هستند

  • افتتاح یا کلنگ‌زنی ۱۷۰ پروژه عمرانی در عسلویه

  • خبرنگاران در جنگ تحمیلی اخیر حماسه آفریدند

  • انتشار نماهنگ جدید اربعین با نوای مداح سلام فرمانده

  • آخرین وضعیت تامین اتوبوس برای بازگشت زوار اربعین حسینی در مرز مهران

  • سپاهان با پیراهن اول مقابل الدحیل

  • جامعه مهندسی به حضور بیشتر مهندسان در حوزه اجرا نیاز دارد

  • هوشمندسازی شبکه‌های توزیع آب کلید خورد؛ نجات آب با ماهواره‌های نشت‌یاب

  • زمان تشییع و خاکسپاری پیکر استاد فرشچیان اعلام شد

  • خیال راحت پرسپولیس از هافبک بازیساز مورد اطمینان هاشمیان

  • طراحی تایر بدون هوا بدون نیاز به پنچرگیری

  • ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با تراکتور در سوپرجام

  • ادارات خوزستان در روز چهارشنبه تعطیل شد

  • ۱۵ میلیارد وام برای کارفرمایان معلولان و زنان سرپرست خانوار

  • افزایش ۵۰ درصدی تردد زائران اربعین در مرز تمرچین

  • نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی امروز اعلام می‌شود

  • ترافیک در محورهای منتهی به مرز مهران روان است

  • روزنامه‌های صبح دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴