«اصفهان من» زیرساختی برای آینده هوشمند شهری

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت، ساختار و کارکردهای برنامه کاربردی «اصفهان من» به تشریح اهداف، دستاوردها و برنامههای آتی شهرداری در حوزه هوشمندسازی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید فردانی در برنامه تلویزیونی اصفهان من اظهار کرد: مردم میتوانند بهسادگی و تنها با جستوجوی عبارت «اصفهان من» در نرمافزارهای کاربردی همچون بازار، مایکت و دیگر بسترهای مشابه، آیکون رسمی برنامه کاربردی را انتخاب کرده و آن را بر روی گوشی همراه خود نصب کنند.
وی افزود: مراحل نصب بسیار ساده است و تنها با وارد کردن شماره تلفن همراه و دریافت کد احراز هویت، فرایند فعالسازی برنامه کاربردی تکمیل میشود و پس از نصب، کاربران میتوانند از خدمات غیرحضوری شهرداری و همچنین اطلاعرسانیهای مدیریت شهری بهرهمند شوند؛ این برنامه کاربردی برای تمام شهروندان و حتی گردشگرانی که به اصفهان سفر میکنند، مزایای فراوانی دارد.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان اینکه برنامه کاربردی «اصفهان من» یک زیرساخت اصلی برای تعامل دوسویه با مخاطبان مختلف است، تاکید کرد: در طراحی و برنامهریزی این برنامه کاربردی، شش گروه اصلی شامل شهروندان، اربابرجوعان، گردشگران، کارکنان شهرداری، ارگانهای شهری و پیمانکاران در نظر گرفته شدهاند و همه این گروهها در سطح یک تعامل قرار دارند که بهاصطلاح «لبه خدمات شهروندی» نامیده میشود.
فردانی تصریح کرد: سال گذشته در ۲۲ تیر، مصادف با روز فناوری اطلاعات، وعدهای به شهروندان داده شد که به «اصفهان من +۲۲۰» معروف شد و بسیاری تصور میکردند این عدد به یک محصول خاص اشاره دارد، در حالی که در واقع یک طرح جامع و برنامهریزیشده بود.
وی ادامه داد: این وعده امسال در همان تاریخ عملی شد و شامل ۲۰۰ خدمت قابلارائه و ۲۰ زیرساخت پشتیبان بود. یکی از مهمترین زیرساختها، چتبات هوشمند «اصبات» یا «اصفهان بات» است که برگرفته از ذوق و نامگذاری اصفهانی برای دستیار هوشمند شهرداری است.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان درباره کارکردهای «اصبات» گفت: این دستیار هوشمند، خدمات مختلفی همچون اطلاع از وضعیت آبوهوا، زمانبندی اتوبوسها، دریافت آخرین اخبار شهری، جستوجوی سوالات پرتکرار همچون مراحل صدور پروانه ساخت، مشاوره و راهنمایی در حوزههای خدمات شهری و مدیریت را در اختیار شهروندان قرار میدهد و سرویسها با کلیدواژه فعال میشوند و بهتدریج دامنه خدمات این دستیار گسترش مییابد.
فردانی یادآور شد: هماکنون ۲۰۳ خدمت بهصورت کامل در میز خدمت با آدرس اینترنتی my.isfahan.ir ارائه میشود و بیش از ۷۰ خدمت نیز از طریق برنامه کاربردی در اختیار کاربران است و نسخه اندروید و نسخه وب هر دو در دسترس هستند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان از تیم پشتیبانی درباره نرمافزار «اصرو» که پیشتر فضای گرافیکی مخصوصی داشت، پرسوجو میکنند؛ باید اعلام کنم که تمام خدمات سامانه «اصرو» به برنامه کاربردی «اصفهان من» منتقل شده است و دیگر نیازی به نصب آن نیست و رویکرد اصلی ما در هوشمندسازی، تجمیع تمام خدمات در یک برنامه کاربردی واحد است.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به روند توسعه خدمات پرداخت الکترونیک بیان کرد: پرداخت با QR Code هماکنون در بخش حملونقل شهری، بهویژه اتوبوسها فعال شده و شهروندان میتوانند از طریق بخش «کیف پول» در صفحه اول برنامه کاربردی، وارد این فضا شوند و بلیت QR تنها ۲۰ ثانیه اعتبار دارد و با قرار دادن آن در مقابل دستگاه اتوبوس، ظرف ۳ تا ۵ ثانیه پردازش میشود و شهروندان در صورت کمبود موجودی نیز میتوانند از گزینه افزایش اعتبار استفاده کنند.
فردانی ادامه داد: با مصوبه شورای اسلامی شهر، روزهای یکشنبه استفاده از QR در اتوبوس رایگان است و این طرح تا پایان شهریور ادامه خواهد یافت؛ فاز دوم شامل پرداخت در مترو است که ظرف یک ماه آینده فعال میشود و فاز سوم نیز شامل مراکز فرهنگی و خدماتی همچون باغ گلها و ناژوان خواهد بود.
وی گفت: آنچه در اصفهان در حوزه هوشمندسازی اجرا شده تنها یک پروژه موقت یا جزیرهای نیست، بلکه بر پایه نقشه راه جامع و برنامههای یکساله اجرا شده است و «اصفهان من +۲۲۰» یکی از خروجیهای این برنامه است و ایده نصب QR Code بر روی پلاکهای منازل با همکاری اداره پست نیز یکی از دستاوردهای مهم است که با اسکن آن، اطلاعات مکانمبنا در دسترس قرار میگیرد.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به زیرساختهای فنی برنامه کاربردی تاکید کرد: «اصفهان من» دارای نقشه، پرداخت الکترونیک، دستیار هوشمند، قابلیت بازیوارهسازی و اطلاعات متنوع شهری است و این برنامه کاربردی از نظر تنوع خدمات، تعداد نصب و سطح تعامل کاربران، یکی از پیشتازترین برنامه کاربردیهای شهروندی کشور به شمار میرود.
فردانی ادامه داد: سکوی هوشمند شهر اصفهان که از آن بهعنوان مغز مدیریت شهری یاد میشود، هماکنون در حال فعالیت است و این سکو با همکاری شرکتهای دانشبنیان اصفهانی طراحی شده و خدماتی همچون کنترل چراغ راهنمایی بر اساس حجم ترافیک، مدیریت مصرف آب با استفاده از سنسورها، و دیگر سرویسهای هوشمند را فراهم میکند و این خدمات در ۲۲ بهمن رونمایی خواهند شد.
وی افزود: یکی از چالشها، تجربهمحور بودن طراحی برنامه کاربردی است و تیم فنی هر هفته جلسات بازخورد برگزار میکند؛ حتی رنگ خطوط اتوبوس در برنامه کاربردی، با پیشنهاد کاربران تغییر یافته است و با حضور دانشجویان دغدغهمند، باشگاه «سفیران اصفهان هوشمند» راهاندازی شده که فضایی برای آموزش مستمر، شبکهسازی و مشارکت در هوشمندسازی شهر فراهم میکند.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اظهار داشت: نسخههای قبلی برنامه کاربردی را حذف و از طریق بازار یا مایکت نسخه جدید را نصب کنید تا از امکانات تازه بهرهمند شوید.
فردانی خاطرنشان کرد: اگر شهروندان مشارکت بیشتری در نصب و استفاده روزانه از برنامه کاربردی داشته باشند، هزینههای اطلاعرسانی شهری کاهش مییابد، محیط زیست کمتر آسیب میبیند و کیفیت خدمات نیز افزایش مییابد، همچنین هرچه دادههای کاربران در تعامل با برنامه کاربردی بیشتر شود، «اصبات» نیز هوشمندتر شده و خدمات دقیقتری ارائه خواهد داد.
کد خبر 891466