اتوبوسهای برقی اصفهان با ۵۰ درصد داخلیسازی وارد ناوگان حملونقل میشود
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان گفت: اتوبوس برقی خریداریشده توسط شهرداری با اتکا به دانش بومی و داخلیسازی حدود ۵۰ درصد قطعات ساخته شده است؛ این ناوگان نوین ضمن کاهش مصرف روزانه ۱۰۰ لیتر گازوئیل برای هر دستگاه، گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا و صوتی شهر اصفهان خواهد بود.
داوود بحیرایی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اتوبوس برقی خریداریشده توسط شهرداری اصفهان با اتکا به دانش بومی کشور و داخلیسازی حدود ۵۰ درصد قطعات ساخته شده است؛ این اتوبوسها منطبق با استانداردهای روز ملی و بینالمللی هستند و هر دستگاه آن بهطور میانگین از مصرف روزانه ۱۰۰ لیتر گازوئیل جلوگیری میکند که موجب کاهش چشمگیر تولید آلایندههای زیستمحیطی خواهد شد.
وی افزود: از آنجا که این اتوبوسها در ساعات کمباری شبکه برق و با استفاده از ظرفیت مازاد انرژی شارژ میشوند، هیچ فشاری به شبکه برق شهری وارد نخواهد شد؛ این ویژگی علاوه بر بهینهسازی مصرف انرژی، به کاهش آلودگی هوا و صوتی و افزایش آسایش و آرامش شهروندان کمک میکند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با اشاره به مزایای زیستمحیطی این طرح تصریح کرد: اتوبوسهای برقی فاقد موتور احتراق داخلی هستند، بنابراین ذرات معلق مضر و اکسیدهای نیتروژن تولید نمیکنند، همچنین موتورهای الکتریکی بسیار کمصدا هستند و موجب کاهش آلودگی صوتی در مناطق پرتردد شهری میشوند.
بحیرایی با اشاره به مزایای اقتصادی این ناوگان گفت: نبود قطعاتی همچون اگزوز، فیلتر روغن و تسمهها باعث کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری تا ۳۰ درصد میشود، همچنین موتورهای الکتریکی با بهرهوری نزدیک به ۹۰ درصد، بسیار کارآمدتر از موتورهای دیزلی با بهرهوری حدود ۴۰ درصد هستند. علاوه بر این، سیستم ترمز احیاکننده انرژی ترمز را بازیافت کرده و مصرف انرژی و فرسایش قطعات را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد.
وی درباره مشخصات فنی اتوبوسهای برقی اظهار کرد: این خودروها قابلیت شارژ کامل در کمتر از چهار ساعت را دارند و بسته به نوع باتری و شرایط کاری، هر دستگاه میتواند تا ۲۵۰ کیلومتر پیمایش با یکبار شارژ انجام دهد. به همین دلیل امکان شارژ شبانه و بهرهبرداری روزانه در خطوط پرتردد شهری بهراحتی فراهم است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان تأکید کرد: بیش از ۶۰ درصد قطعات اتوبوسهای برقی تولید داخل است که علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، موجب ارتقای توان فناورانه کشور و حرکت به سمت خودکفایی صنعتی خواهد شد. استفاده از فناوریهای روز در طراحی این ناوگان نیز ارتقای کیفیت خدمات و آسایش بیشتر شهروندان را به همراه دارد.
بحیرایی خاطرنشان کرد: «ورود اتوبوسهای برقی به شبکه حملونقل عمومی اصفهان نهتنها تحولی بزرگ در کاهش آلودگیهای زیستمحیطی ایجاد میکند، بلکه با کاهش هزینههای اقتصادی و افزایش بهرهوری، گامی مهم در مسیر تحقق حملونقل هوشمند، ایمن و پایدار در کلانشهر اصفهان خواهد
کد خبر 915653








